Knowledge

“Switch je carrière in de Metaverse: do or don't?”

Op 26 april zal ClimIT een eerste opleiding organiseren in de metaverse, een meeslepende digitale wereld die steeds groter wordt. Een heel spannende toekomst maar ook eentje die wel wat vragen met zich meebrengt: over de impact op leren, de voordelen en uitdagingen en hoe we als opleidingsorganisatie hier de juiste invulling aan kunnen geven. Onze collega's delen hun inspiratie, inzichten en bedenkingen.


Meta-what?

Toen Mark Zuckerberg de rebranding van Facebook naar Meta aankondigde, werd de term metaverse van de ene op de andere dag een modewoord. Daarnaast heeft dit concept toch interesse opgewekt: voornamelijk rond het potentieel en de impact op onze digitale interactie en communicatievormen van de toekomst. Maar laten we bij het begin beginnen: wat is de Metaverse nu precies?

Dominiek Henckaerts verduidelijkt als CIO van de Leuvense Kompose groep, waar ClimIT deel van uitmaakt: "De Metaverse is een term die de laatste tijd veelvuldig wordt gebruikt in de context van virtual reality. Het verwijst naar een virtuele wereld die volledig kan worden ervaren door een gebruiker met behulp van technologie, waarbij je in een compleet andere wereld zit en losgekoppeld bent van de wereld waarin we leven. Maar ook augmented reality, waarbij de link tussen de virtuele en echte wereld gemaakt wordt. En hoewel we metaverse vooral associëren met gaming, biedt het ook een enorm potentieel voor leren. Metaverse staat volgens ons niet naast het echte leven, maar we zien het eerder als een verlengstuk."

Met de opkomst van de Metaverse zijn er nieuwe kansen ontstaan voor het gebruik ervan in training en educatie. Daarom organiseert ClimIT dit voorjaar een reskillingstraject voor mensen die ervan dromen om hun carrière te switchen naar network engineer. Vanuit enerzijds de expertise in reskillings- en leertrajecten en anderzijds hun innovatieve ambities, beslisten ze om de handen ineen te slaan met Thomas More en Voka Digihub.

Maar waarom een opleiding in de Metaverse organiseren?

Elien Van Asch, Managing director ClimIT: "Wanneer we mensen een nieuwe carrièrekans willen geven via omscholing, moeten we ervoor zorgen dat onze opleidingen ook voor iedereen toegankelijk zijn. We willen mensen met andere woorden laten leren op hun eigen locatie en tempo, maar zonder dat de voordelen van een klassikale opleiding verloren gaan, zoals de leergroep, de fysieke locatie en het sociale contact. Er is en blijft een bepaalde nood aan samenkomst en met de Metaverse is er een tussenoplossing, waarbij we mensen kunnen samenbrengen op een andere manier, zonder dat ze zich effectief moeten verplaatsen. Door het gebruik van virtuele technologieën kan educatie en training vanuit elke locatie worden aangeboden, waardoor mensen uit heel België kunnen deelnemen. We zien dit als een voordeel voor mensen die bijvoorbeeld hun opleiding willen combineren met hun werk of andere verplichtingen."

"Tot slot doen we dit ook omdat nu al de meerwaarde zien van het werken in een virtuele wereld. Wanneer we zelf vergaderen in de virtuele wereld, dan geeft dit een extra dimensie aan onze meeting 😄"

De positieve impact op leren

Metaverse biedt de mogelijkheid om de leerervaring te personaliseren: "In plaats van het aanbieden van een standaard training track, zullen we een individueel training track aanbieden, waarbij de Metaverse zal worden gebruikt om aangepaste leerervaringen te creëren die zijn afgestemd op de individuele behoeften en leerstijlen."

Levi Lenaers, actief als technische trainer en coach, kijkt er naar uit om nog meer te gaan experimenteren met de mogelijkheden van Metaverse in opleidingen. Het kan volgens hem zeker ook bijdragen aan een grotere mate van samenwerking tussen studenten en trainers. "Door het creëren van virtuele omgevingen kunnen studenten en docenten op een flexibele manier met elkaar communiceren en samenwerken, wat kan bijdragen aan een betere uitwisseling van kennis en ideeën."

Voor Marieke Verhulsdonck, die als Talent Development Manager mensen coacht en begeleidt in hun opleidingstrack, is er nog een ander groot voordeel: "Metaverse biedt de mogelijkheid om onze cursisten onder te dompelen in virtuele omgevingen die hen kunnen helpen bij het ontwikkelen van praktische vaardigheden."

"Dit zullen we doen door het creëren van simulaties van realistischesituaties waarin ze hun vaardigheden kunnen oefenen en ontwikkelen, zoals het voorbereiden op een jobinterview of het trainen van arbeidsmarktvaardigheden."

"Daarnaast is het mijn rol om hen gedurende het hele opleidingstrack te betrekken en te motiveren tot hun einddoel: een carrièreswitch. De Metaverse biedt een interactieve en visueel aantrekkelijke leeromgeving, wat kan bijdragen aan een hogere mate van betrokkenheid. Bovendien kunnen de switchers door middel van virtuele technologieën nieuwe vaardigheden leren op een leuke en uitdagende manier, wat hun motivatie om te leren kan vergroten."

Een oplossing voor elke opleiding?

Het is niet de bedoeling dat we dit zomaar in elke van onze training tracks zullen implementeren. We kijken naar de doelstellingen van elke opleiding en de vorm moet hiertoe bijdragen. Maar gezien de kern van onze opleidingen technisch is, durven we wel wat verder te gaan experimenteren, vertelt Dominiek Henckaerts: "IT’ers hebben sowieso vaak al een grote affiniteit met de virtuele wereld, door bv game-ervaring en bij een onze IT opleidingen moeten er weinig elementen van de echte wereld ingebracht worden in de virtuele wereld in tegenstelling tot andere opleidingen."

"Betekent dit dat mensen van ’s ochtends tot ’s avonds een VR-bril moeten opzetten? Uiteraard niet! Het is de bedoeling om een meerwaarde te creëren via het gebruik ervan: een voorbeeld is een daily standup, waar iedereen dan kan zeggen waar ze vastzitten en hoe ze elkaar kunnen verder helpen. Een ander voorbeeld is een coaching moment in groep, waarbij de coach en de cursisten allen samenkomen in een virtuele ruimte."  

De onvoorspelbaarheid brengt natuurlijk ook vragen en bezorgheden met zich mee. Het scenario ligt niet vast, net zoals het echte leven: Hoe gaan we om met privacy in deze wereld? Hoe begeleiden we onze cursisten op de juiste manier in deze digitale interactie? Wanneer werkt het gebruik ervan wel en wanneer niet? Samen met de onderzoeksgroep Creative en Innovative Business van Thomas More Hogeschool in Mechelen, wordt het hele traject mee opgezet en begeleid. "We hebben bij Thomas More de laatste jaren heel veel expertise opgebouwd rond virtual reality en virtuele werelden, en helpen graag bedrijven die daar zelf mee aan de slag willen gaan,’ zegt onderzoeker Bruno Koninckx. ‘In dit project doen we niet alleen de technische uitwerking, maar hebben we ook de concrete oplossingen gekozen die het beste beantwoorden aan de doelstellingen van ClimIT en aan de behoeften van de cursisten. Ook tijdens het project staan we hen bij en gaan we regelmatig evalueren.’

Do or dont'? 

Wij bij ClimIT geloven dat we met Metaverse aan het begin van een leerrevolutie en we zijn vastbesloten om onze toekomstige werking en opleidingsvisie op deze manier te blijven innoveren. Als jij droomt van een carrièreswitch naar IT, dan kan dit project wel eens je kickstart zijn! Twijfel je nog, schrijf je vrijblijvend in voor onze digitale infosessie op 7 april via Metaverse - ClimIT of neem contact op met talent@climit.be.

Elien Van Asch
3/21/2023